Vem är den där Fischer, egentligen?

Hur skriver man något sånt här utan att låta gnällig, fylld av Carolas berömda självmedömkan, och bitter? Det går antagligen inte, men det är nog samtidigt lika bra så. Det är inte lätt att skriva det här, och en av huvudanledningarna är nog förmodligen att det träffar lite för nära inpå en själv för att det riktigt ska kännas bra. Men ibland måste det skrivas också, även om det blir så långt att ingen orkar läsa det, och det egentligen bara är relevant för mig själv.

 

Det känns märkligt. På väldigt många sätt väldigt lite som jag, men på något kusligt sätt ändå väldigt mycket som jag. Det är konstigt vad tid kan göra med oss. Förändra oss så i grunden – så fundamentalt, fastän vi förblir vad vi alltid varit. Det är på gott och ont, det där. Att försöka fly ifrån sitt förgångna är ungefär lika meningsfullt som att försöka sudda ut sin spegelbild. När man ser tillbaka kommer den ändå alltid finnas där. Jag har förlikat mig med tanken på att Köping på ett sätt alltid kommer vara förlorad mark. Missförstå mig rätt. Jag är från staden, jag känner med staden, jag känner fasligt mycket för staden fast jag egentligen ger sken av att ogilla stället extremt mycket. Det kommer ändå alltid vara hemma för mig. Men samtidigt också förlorad mark. Det kommer inte vara här jag tar mina första kliv som den människa som jag alltid kunnat vara, utan att komma hit kommer alltid innebära tre steg tillbaka mot något jag aldrig valde att vara själv. Något som tvingades på mig utifrån. En roll som staden gav mig, som människorna här gav mig.

 

Vem är den där Fischer, egentligen?

 

Hade ni frågat mig för några år sedan hade jag nog svarat, naivt inträngd i en roll som inte riktigt var jag, att jag var mig själv. Att jag alltid varit det. Och det är väl sant i viss mån. De sidor jag visade då finns ju bevisligen i det spektrum som är jag. Den jag blev, med andra ord rollen jag fick här i staden, kunde dock inte ha varit mindre jag. För, låt säga, tio år sedan så hade jag accepterat min roll som obotlig tönt. Ni vet, den där människan som man frågar om hjälp med datorn, som man diskuterar nyaste datorspelen med och som rent allmänt vet lite för mycket som lite för många nördiga saker för sitt eget bästa.

 

Det är å ena sidan i mänsklighetens natur att kategorisera, när barn blir ungdomar blir den kategoriseringen som mest kritisk också. Att det finns en skala är ju svårt att förbise. Några är lite coolare än andra, ni vet. Och oavsett vad man än tycker om sånt, och hur slumpad en sån gradering än är, så är den ett faktum som kommer att beröra många människor. Å andra sidan är denna kategorisering något som går att motarbeta, jag vet det mycket väl. Man skapar sin egen lycka, heter det ju så fint. Men samtidigt är man ett resultat av alla de spegelbilder som andra ser i en, och om de spegelbilderna alla berättar en sak för den, så spelar det snart ingen roll ifall det faktumet är sant eller inte. Var jag tönt, egentligen? Det är irrelevant, för stämpeln fanns där, och satt kvar i pannan på ett synnerligen irriterande sätt. Om man ser ”tönt” i pannan på sig själv varje dag i sex år, så är det svårt att tänka att de har fel och jag har rätt. Den tvättas inte bort över en natt om den sitter fastetsad i själen.

 

Och sen kom Uppsala, och egentligen blev ingenting bättre, inte i grunden. De som tror att det går som en dans att vända på tankar om sin situation och folket omkring sig tror fel. Det krävs hårt arbete, inte minst med sig själv, för att det ska bli någon förändring alls. Efter några år i studentstaden bland studentstäder ser jag det i ögonen på de nyanlända. Förhoppningen; en nystart. Att bli en av de coola. Men om man inte ändrar på något själv kommer livet te sig så att det fortsätter i exakt samma spår. Man förblir det man är tills man själv ändrar på det. Så enkelt är det. Vad gjorde Uppsala då? Det handlar nog mest om perspektiv. Visst kunde jag vara mig själv på ett annat sätt, men jag blev nog inte ett dugg coolare. Det jag insåg var dock hur lite vad folk tror om en betyder i slutändan. Hur mycket mer det handlar om vad man själv tror om sig. Framförallt så var det skönt att få höra ord om sig själv från människor som inte sett en hela vägen, som inte färgats av det de såg hos mig för flera år sedan. Såna som dömer mig efter det jag är idag, den jag ser ut att vara idag. Den jag, på många sätt, vill vara.

 

Vem är den där Fischer, egentligen?

 

Jag ska inte säga att det aldrig händer mig, att jag inte faller i fällan. Att jag blir den jag var tidigare. Den jag trodde att jag var. För det händer mig då och då, och det kommer nog fortsätta också. Ibland är vi alla minst i världen, och inte vidare duktiga på just någonting. Framförallt här, i skrivande stund befinner jag mig nämligen i Köping, så blir jag ofta den jag var tidigare. Rädd är nog ett bra samlingsnamn på allt det. Min största rädsla är att inte räcka till, och den blir påtaglig när jag ser folk som jag inte talat med på extremlänge. De som tror att jag är den jag alltid varit. Det är svårt att ha en ny roll, att bryta det gamla. Därför blir Köping tre steg tillbaka. Att vara tillbaka på mellanstadiet och bli kastad utanför gruppen och hånskrattad åt. Det är inget jag önskar någon, inte för hur hemskt det var då, utan för hur det präglar ens framtid. Stämpeln kanske är borta nu, för gott. Men nu är det inte längre andras bild av en själv som är problemet, den är självbilden som tar tid att bygga upp. Två små steg framåt och ett stort bakåt igen. Som med allt i livet. Man blir inte bäst på en dag.

 

We’re gonna rise from these ashes like a bird of flame.
Tak
e my hand, we’re gonna go where we can shine.

 

Men man kan förändras. Det är inte omöjligt. Får man bara chansen kan man bli den man är ämnad att vara. Och det kanske kommer lite som en karatespark i ansiktet för vissa när den där tönten plötsligt är den som skiner ljusast. Och hur mycket jag än inte vill att det ska bli som en karatespark i ansiktet på folk, så är det ju ändå så det kommer bli. För ur askan kommer jag upp, lite som en fågel Fenix. För att visa att det kanske förstörde delar av min barndom, av min uppväxt, men att det inte räckte för att ha sönder mig. Och när allt kommer omkring: Vem fan bryr sig om Köping, egentligen?


Kommentarer
Postat av: Boris

<3

2012-05-28 @ 12:46:31
URL: http://viktigprick.wordpress.com
Postat av: Maja

Det är ju det som är så otroligt skrämmande, att vilja något så otroligt mycket, att vilja ge sig av på en upptäcksfärd och hitta "sig själv" för vem är det som finns där och vågar jag stå upp för den jag vill vara?

2012-06-07 @ 00:09:50
Postat av: Maja

Det är ju just det som är så otroligt skrämmande, att våga ta saken i egna händer, bestämma vem man vill vara och att vara som man är. Det är så mycket lättare att skylla på omständigheter som inte går att kontrollera istället för att acceptera ansvar för sin livssituation.

2012-06-07 @ 00:14:15
Postat av: Fishär

Visst är det väl så. Men ibland kommer man till ett vägskäl där det enda man egentligen kan göra är acceptera faktum och börja bearbeta saker utifrån det faktumet. Ut och carpa lite diem liksom.

2012-06-07 @ 00:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0