Ikonitet

Cornelis Vreeswijk, Zlatan Ibrahimovic och Björn Ranelid. Vad har de gemensamt? Förutom att ingen av dem talade svenska som modersmål (Ranelid har mig veterligen alltid haft dessa märkliga r), alla tre har huserat i Skåne, och de på något finurligt sätt har ett sätt att uttrycka sig på svenska som avviker från normen så finns det faktiskt en till sak. De är inetsade i svenska folksjälen. Oavsett vi vill det eller inte.

 

Det finns inte mycket som är mer mellanmjölk än Zlatan i svenska fotbollslandslaget. Och då tar jag inte ens ställning för hans prestationer på plan. Han ska finnas där, och därmed bastu. Han är kontroversiell, han är ärlig, och helt omöjlig att intervjua. Och så har han skrivit en bok. Eller åtminstone dikterat en del av en sådan. Alla vet vem han är, oavsett om de bryr sig om läderbollar eller inte, och så fort han gör mål i klubblag som rapporteras det i kvällstidningar i spaltmeter om honom och hans överlägsenhet. Han är svensk vår Zlatan. Och därför är han också del av startelvan, han är svensk fotboll. Och våga inte säga något annat. Därpå kommer hans svåra uppväxt som han skrivit om i sin bok.

 

Björn Ranelid då? Spaltmeter efter spaltmeter har skrivits om fejder med Jan Guillou som tydligen inte står ut med ens tanken på den litterate skåningen med de bevingade orden om kärlek. Och så uttrycker han sig som människor bara skulle göra påverkade av droger. Lite som en Di Leva, fast mer välklädd, mer systematiskt mobbad, och med fler synonymer för könsdelar. Och sen det här spektaklet med Melodifestival och hans hyllning till kvinnan och kärleken. Man måste ge honom credit för det.  När han blir mobbad och vänder det till ett mediadrev som sedan stöttar honom så kan man inte bli annat är fascinerad. Det var inte tal om musik, men på något sätt fick han ju människor att rösta. Jag antar att hans uppväxt inte alltid varit lätt, hans vuxna liv är ju sannerligen inte det alltid.

 

Cornelis Vreeswijk. Den flygande holländaren. Utlänningen som lärde sig svenska bättre än de flesta svenskar och dessutom kunde trolla ihop orden i en ordning som gjorde dem betydelsefulla, vackra, ja nästan magiska. Samtidigt idioten som söp och drogade ner sig, svinade runt och betedde sig som en paranoid skitstövel mot sina nära och kära. Och alla dessa fängelsevisiter. Sverige var nog aldrig riktigt redo för Vreeswijk, men var han redo för livet? Att bli avgudad efter sin död är något som många fått avnjuta, men för få är det så talande som för Vreeswijk. Lägereldssång och gitarrspel på sommaren kommer för alltid vara förknippad med Cornelis, och Cornelis kommer alltid vara Sverige. Fast han aldrig var svensk medborgare. Ändå lyckades han fånga svenska folksjälen bättre än någon annan. Detta efter en svår uppväxt.

 

Alla tre är personer som är av stor vikt för hur vi identifierar oss. Det är de som går emot strömmen. Laxar som färdas nedströms på sommaren. Trotsar kung och jantelag och är sig själva och blir kontrasten. Allt det där vi förmodligen aldrig lär bli, men inom oss känner att vi ändå skulle vilja vara. För de lyckas med den svåra konsten att förändra. Deras liv har betydelse, även i det stora hela. För de understryker det svenskaste vi har. Nämligen våra tankar om oss själva.

 

Utan dem skulle Sverige nog vara världens mest slätstrukna land istället för det vi är idag. Trots jantelag och lagkänsla finns det fortfarande ikoner bland oss. Och ibland är det ju avstickandet från normen som säger som mest om den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0