Västervindar

Det blåser starka vindar idag. Västerifrån. Rakt i ansiktet på mig och på många andra. Vindar lika iskalla som snön på marken. Vindar som letar sig in i alla skrymslen och vrår. Vindar som blåser in under jackan och får rysningar av kyla att gå genom kroppen. Vindar från väst.

 

Hur många andra ansikten har blivit irriterade av motvinden som mött dem sen den började färdas österut? Hur långt har samma vindby tagit sig och vilka hinder har den övervunnit på sin väg, innan den bestämde sig för att leta sig upp innanför min jacka och tröja och nästan chocka mig så till den grad att jag föll ner från cykeln. Samma vindpust kan mycket väl ha blåst mössan av en gammal tant, fått en student att springa in igen för att byta till tjockare jacka eller fått ögon att tåras. Eller, hur många har haft vinden i ryggen när de cyklade eller gick någonstans?

 

Och hur många kilometer har den där samma vindpusten kvar på sin resa över landskapet?


Kommentarer
Postat av: Boris

Filoso-fisk.

2011-03-03 @ 19:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0