Snabbköpskassörska

Vad gör man en fredagkväll utan egentlig sysselsättning, när kroppen känns som gjord av bly och hjärnan är frånvarande på semester. Jo, man tittar på hockey i fotbollsarena och leker rockstjärna tills fingrarna blöder. Ingen är hemma här, och som jag sa så känns den där tomheten liksom på flera olika sätt. Det är inte positivt med en tom lägenhet, det måste jag anteckna någonstans.

Under en kort promenad till den närbelägna ICA-affären så hann jag dock se ett flertal saker som fascinerade mig. Tjejer med alldeles för lite kläder på för stundande väder. Jag antar att de skulle till Värmlands, för där är det köttmarknad ikväll. Folk som såg stressade ut, men det tillhör knappast ovanligheterna. Skåningar som inhandlade Zoegas Skånerost; för att känna sig som hemma antar jag? Nåja, jag tyckte att det var hiskeligt roligt i alla fall. Och den där jävla kassörskan. Nu får jag henne att låta som 55, när jag använder ordet kassörskan, en ålder hon inte ens når halvvägs upp till.

Alltså. Det ÄR fånigt att tro att hon ens skulle bry sig om vad jag handlar. Än mindre att hon skulle komma ihåg mig trots att jag handlat där var tredje dag i snart ett halvår. Men, precis som i en blogg jag läste för några månader sedan, kommer man på sig själv med att skämmas över att man handlar läsk och chips. En fredagkväll!? Det har inte gått så långt att jag börjar ta nyttiga saker bara för att inte behöva skämmas mer än nödvändigt men ändå. Att ens tänka den tanken. Usch.

Nåja, hon lär i alla fall kvalificera in i landets snyggaste tjejer, utan tvekan. Får mig nästan att vilka byta dialekt från min något tafatta västmanländska till klingande gotländska och nynna på Snabbköpskassörskan lite förläget när jag handlar. Men inte riktigt. Lite dock.

Vad jag mer missade var ett mobilsamtal från en tysk mobil, som tydligen hade ringt medan jag var iväg och handlade. Undra om det var någon av kusinerna. Aja, vi lär väl se när jag orkar ringa upp. Kan bli ett lagom billigt samtal det där.

Och justja! Jag såg en katt som satt och envetet krafsade på en fönsterruta för att den ville komma in. Mjau, liksom. Mjau. Till slut blev in insläppt. Undra om det blir rivmärken i glaset. Hm. Jag har nog för lite att tänka på för tillfället.

Kommentarer
Postat av: Teresa (på språkvetarprogrammet)

Jag kan avslöja något här (eftersom även jag är en ICA-kassörska), som kanske får dig att sluta tänka att du måste handla nyttigt: I regel sitter inte kassörskor och lägger märke till vad de slår in i kassan. Det finns några undantag, men jag tvivlar på att just din kassörska tänker att du är en chipsätare (om du nu skulle råka vara det) utöver det vanliga.

Men det ÄR däremot troligt att hon kommer ihåg dig om du brukar handla och träffa på henne där, speciellt om du brukar prata litegrann och vara allmänt glad och trevlig ...

Hm, bara som en liten kommentar alltså.

2010-05-18 @ 07:59:12
URL: http://vintervagor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0