Nostalfisk

Jag tycker om John Mayers musik nästan läskigt mycket. Kanske inte riktigt som alla andra tycker om musiken dock, då jag har en stor förkärlek hans lite bluesigare musik. När han under sin konsert utbrister "Let me first say how wonderful it feels to say that we just launched into a slow blues and 7000 people in LA went nuts. All is not lost" så jublar jag inombords. Inte nog med att låten Out of my mind är ett stycke gitarrporr som det sällan görs. Det är något äkta med musiken. En sån där genuin kärlek bortom pengar och rykte.

Det är ingen hemlighet att jag har tillbringat en stor del av mitt liv lyssnandes till musik. Ifall jag skulle ta bort musiken ur mitt liv skulle det nog bli en hel del tråkigare, och jag skulle nog framförallt inte alls vara samma person. Samtidigt har jag tagit varje chans jag har fått när det kommer till att prata musik med andra. Helst med lite äldre andra personer. Som exempel min pappa. Han är, såklart för mig, världens bästa pappa, med världens bästa musiksmak. En riktig övervintrad rockare. Ni vet allt det där där gitarren spelar huvudrollen och allt annat bara hänger med.

Musik med själ. Jag tror att man förr i tiden hade en annan syn på musik. En annan kärlek för den, om man ska vara krass. För när lite äldre människor pratar om den så är det med en glöd i ögonen som inte finns idag. De pratar om musiken som om den vore allt för dem. Och då menar jag inte allt som någon 14-åring hade uttryckt det. Utan verkligen det som världen kretsade kring. De hade sin musik, sitt sätt att uttrycka sig, sitt sätt att vara rebeller. De klädde sig efter musiker, de betedde sig efter musikens regler och de levde musiken på ett sätt som inte existerar idag.

Den där personliga tolkningen av låtar. Historien att berätta till varje spår på en skiva, eller de gamla LP-plattorna att visa upp, fyllda med repor efter fester på ungdomsgårdar eller hemmafester där det efter den där sista ölen inte riktigt var lika viktigt med hur man tog hand om sina skivor längre.

Ibland blir jag avundsjuk på det de fick uppleva. Sedan skapar jag mig en Spotifylista som jag, helt sonika, döper till Gitarrporr. Och inser att en enda låt i listan är nyare än 25 år. Hade jag haft en möjlighet att gå på Woodstock, ja då hade ni hittat mig där. Det är en sak som är säker.

Kommentarer
Postat av: Alol

Hippiefisk!

2010-03-14 @ 21:55:52
Postat av: Jenni

Oh instämma far min är även han en äkta musiker ända in i själen och vad hade man inte gjort för att få vara ung på 70talet!!! Tänkt att få uppleva allt det där... magiskt. Det är sådan musik som aldrig mer kommer att göras. För det bästa är redan gjort.

*sjunger lite för mig själv..."siiilent angel...please stay with meeee" och leeer* Vad vore livet utan musik?

2010-03-14 @ 23:22:03
URL: http://idontdolove.blogspot.com/
Postat av: Fishär

Alol: Jippie, I'm a hippie!



Jenni: Ja, fast den bästa musiken redan skapad? Jag vet inte det jag, den hade ju jag tänkt skriva! :) Haha. Drömma är tillåtet hoppas jag!

2010-03-15 @ 00:55:43
URL: http://fishaer.blogg.se/
Postat av: Jen



Men ta tex Stairway to heaven....oslagbart! Det blir inte bättre än så. The Passenger med Iggy Pop eller Van Halen...Scorpions, Axel Rudi Pell med Silent Angel det är musik! :)

Det bästa som gjorts wiii

2010-03-15 @ 19:48:29
Postat av: Anonym

åhh jag vill ha din gitarrporrlista! Give me please? ler som en liten ängel här



för om din musik smak, en del av den, är ens i närheten av orden och tankarna så är den grymmare än grymt ;)

2010-03-15 @ 21:31:54
Postat av: tuss

åhh jag vill ha din gitarrporrlista! Give me please? ler som en liten ängel här



för om din musik smak, en del av den, är ens i närheten av orden och tankarna så är den grymmare än grymt ;)

2010-03-15 @ 21:39:09
Postat av: Fishär

Det jobbiga är att spotify saknar de där riktiga superlåtarna som hör dit. Scorpionsmagi i form av Holiday och naturligtvis Stairway to Heaven, men jag kan väl lägga ut den ändå. Lite för kort är den ännu, har inte letat riktigt i alla fickor efter minnen än!



http://open.spotify.com/user/trimax/playlist/5fVxwYXtmhSa1MaP8v9pR1

2010-03-16 @ 00:03:00
URL: http://fishaer.blogg.se/
Postat av: Fishär

Dessutom så lyssnar jag nästan på all musik, så jag antar att en ganska stor del av min musiksmak kommer var alika grym som mina ord! ;)

2010-03-16 @ 00:12:37
URL: http://fishaer.blogg.se/
Postat av: Tuss

oooh men du har ju missat massa bra låtar ju! :P fast du är på god väg. skickar min gitarrlista när jag kommer hem ;)

2010-03-17 @ 21:17:04
Postat av: Tuss

Jag undrar jag vad som händer med mina kommenteringar.. (de syns inte eller så kommer det två efter varandra olika tider. Teknik haha)



checka in denna. andaslistan. massa brahalåtar och en hel del gitarr.. och annat bra lugnt mes mys grymt. så är du på ditt gitarrporrshumör så tror jag allt att du kommer uppskatta denna ^^



http://open.spotify.com/user/skogsmulleullis/playlist/1Z0VJXl8meix4ir8fKuRGJ



jag vet inte jag. är en musik nörd. har hur många listor som helst. fem olika för varje humör typ. upp och ner. allt och inget ;) men din lista gillades starkt, även om de flesta låg med på mina sedan tidigare ;P



2010-03-17 @ 23:08:55
Postat av: Fishär

Hm.. Har ju ingenstans att kommentera din lista på, så får väl hoppas att du ser kommentaren här istället! Visst var den bra, med en bra mix av gammalt och nytt, men att du har coverband med stör mig faktiskt lite. Är det inte originalet så känns det som att själva grejen med låten förstörs. Liksom Stairway to Heaven kommer aldrig bli detsamma när inte Plant och grabbarna lirar.



Kände dock igen det absolut mesta, och tyckte, som sagt, att blandningen mellan gammalt och nytt var något som gjorde listan bra. Den var dock kanske inte lika genuint "gubbrocksgitarrporrig" som min var, men det är klart. Vi har alla lite olika smak!



Just nu sitter jag till exempel och lyssnar på Josh Groban. Lite skillnad jämfört med detta!

2010-03-20 @ 13:03:38
URL: http://fishaer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0