Stilla Natt

Dagens iakttagelse: Nattsudd

Klockan är redan tickad framåt småtimmarna, det börjar ljusna på riktigt utomhus och ännu en dag förbereder sig på att starta. Själv har jag inte avslutat den förra än. Riktigt vad jag har gjort de senaste två, tre timmarna är dock mer oklart. Jag vet bara att jag just nu lyssnar på Plura sjunga om ungdom, tid, alkohol och kärlek. Att bli full för kärlekens skull. Det finns några väldigt träffande rader i den låten måste jag ändå säga. Speciellt om den där eviga vänskapen som aldrig är så evig som man gärna vill tro. Vill livet en något annat står man handlös där och ser på. Och vännerna som en gång var så, så nära är kanske bara fläckar i horisonten. Tragiskt, men sånt är livet.

Det finns något visst med att vara vaken såhär på natten. Även om det väldigt ofta slutar upp med att man inte gör just någonting. Lyssnar på musik, ofta någon speciell låt på repeat och ett allmänt letande efter saker att göra. Oftast utan framgång. Det är just under dessa timmar jag är som mest kreativ, och om jag förstått det rätt är det inget som är ens nästan unikt för mig. Kreativt skapande sker ofta som bäst när ingen normal människa är vaken, eller för den delen borde vara det.

Men i slutändan är jag väl bara en nattmänniska. Någon som njuter av att vara vaken till sent på nätterna. Det i paradox med att jag älskar tidiga morgonar utan stress måste nog vara något av det mest motsägelsefulla någonsin. Men jag är människa, inte logisk.

Och bilder från min hemstad jagar mig i sömnen.
Det här är för de som aldrig kom fram till andra sidan drömmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0