I-ron-i

Ibland förstår jag verkligen inte hur vi kan vara så snabba att döma, att frukta och att hata det som är okänt. Har idag argumenterat för att alla muslimer inte är islamister, och att de än mindre är idioter hela högen. Mot människor som helt ärligt påstod att det inte fanns något främlingsfientligt i att säga att "Den extrema islamismen är den korrekta tolkningen av Islam". Så enligt dem var det fritt fram att hata religionen, och samtidigt påstå att den är hatisk rakt igenom, med det simpla belägget att några rader i Koranen talar om slakt. Så bara för att det i Gamla Testamentet står att alla rättfärdiga troende män ska vara omskurna, eller dö. (Något i den stilen i alla fall.)

Gör det Kristendomen till en religion som är enbart baserad på blodutgjutelse och hat. Och alla kristna blir med ens idioter. Men vänta nu... Äh, om det ändå vore så enkelt. Eller ja, det vore väl tragiskt, men att förkasta allt som har med en religion att göra och att skriva saker med enda syfte att skymfa detta. Nej, jag förstår inte varför. Lika lite förstår jag varför någon måste gå in och argumentera för en sak som kan kännas självklar. Inte för att jag vanligtvis är någon Islamälskare, nej egentligen inte alls. Förstår mig inte på själva underkastelsemomentet i religionen, och än mindre alla olika kulturella saker som har inkorporerats i religionen. Som det extrema patriarkatet, slöjorna eller de stenhårda mat- och dryckesreglerna. Men jag accepterar det.

Nåja, låt folk tro vad de vill, så länge de gör det utan att inkräkta på min tro. Precis i enlighet med vad Islam också säger.

Ironi att man i all sin ensamhet försöker att motverka ensamhet? Ironi att tjej med brustet hjärta vill bli kardiologisköterska? Ironi att Jay Brannan är människohatare och skriver om sin kärlek till just människor? Ironi att jag tänkte sova tidigt inatt, men precis insåg att det var för sent för det, än en gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0