Typologi

Onsdag kväll. Dagen försvann ganska snabbt då jag lyckades med konststycket att sova bort den. Trött fisk. Tror att sömnen är ett bra botemedel mot den här förkylningen också. Förkylningen, som på riktigt börjar irritera mig. Vill inte vara förkyld, vill sticka iväg och gymma. Helst igår. Nu när jag inte har någon skola förrän på fredag så finns ju tiden där också. Eller ja, jag borde väl tentaplugga, men det känns som att jag inte gör annat, vore riktigt skönt med lite omväxling. Ett pass på gymmet så att man kände sig nöjd med resten av dagen.

Som sagt, jag lyckades med att sova för länge. Sedan cyklade jag in till parken efter att jag kokat lite ris till mig själv, och pluggade med Oscar. Ett par timmars plugg blev det nog, utspritt på hela eftermiddagen. Rebecka kom och höll oss sällskap och påstod, utan belägg, att hon lärt sig beställa öl på irländska. Passande att det är vad de får lära sig på det där ooga-booga-språket. Omöjligt att uttala verkar det i alla fall vara. Fikade julmust och kanelgifflar också, något som fick mig att känna mig bra mycket piggare.

Huvudet snurrar av kasusregler, verbaspekt, modus, tempus och implikationella universalier för språk. Men det är väl så det ska vara ett par dagar innan tentan. Och kom ihåg "Räkna med att demonstrera adjektivets relativitet."

Eller hur det nu var.

Är i alla fall redigt trött på alla von Schlegel, Humboldt, Schleicher, Sapir och Greenberg som på varsitt sätt "revolutionerat" typologin.

Och apropå ingenting;

I hadza, ett språk utan kända språkgrannar, så gör man skillnad på namnet av djur lite beroende på vilken situation de befinner sig i. Till exempel så har de tre olika distinktioner; ett ickejagat djur, ett jagat djur och ett dött djur. Eller som en kompis till mig formulerade sig igår.

Gris - stucken gris - bacon
Ko - ko-med-spjut-i-juvret - Big Mac

Humor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0