Sprachbund

Klockan är snart åtta, men det känns som om den är mycket mer, fastän det borde kännas som om den var mycket mindre. Inte fysiskt mindre, utan tidsmässigt. Det borde inte vara såhär sent redan, fast känns ändå konstigt att det är så tidigt. Ja, jag är en smula konstig av mig, jag vet, men nåväl.

Tentan igår gick bra. Väldigt bra tillochmed. Känner ingen oro för att inte klara av den, utan är mer nyfiken hur fasen man skulle tolka några frågor. När människor som inte behärskar det svenska språket så väl skriver tentan, så blir jag ju stundtals en aning fundersam och kanske till och med en aning irriterad. De förespråkade i första kursen att man inte skulle ta luddiga exempel på tentor, och även att man måste lägga ner mycket tid på formuleringen av frågor, så att missförstånd inte ska kunna uppstå. Ändå så satt vi där och skrev varsitt (enligt gängse tolkning) legitimt svar på en fråga. Vem som får rätt av oss, lär vi väl upptäcka så småningom.

Jag borde kanske vara hungrig nu också. Har inte ätit något mer än två bananer idag, men hungerskänslor är överskattade. Så jag ger mig till tåls med att den där hungerskänslan ska dyka upp så småningom. Vilken slags mat det blir när / om denna känsla dyker upp får framtiden helt enkelt utvisa. Inget fancy en lördag som denna.

Tittade på en tysk film på tyska, engelska och swahili tidigare idag. Utan text. Som ni kanske förstår så var det swahilidelarna som jag hade störst problem att förstå, men det gick även utan den delen av filmen att förstå såväl budskap, mening och syfte med filmen. Ett bra stycke tysk filmhistoria som visar prov på att rädsla för det okända kanske ändå är något vi har inbyggt i oss. Tyvärr. Men det gäller att övervinna denna rädsla för att kunna växa som människa.

Ibland verkar inte gräset sådär värst grönt under ens fötter, tills man inser att den nya nyansen av grön kanske är lika bra som den man är van vid. Den är bara lite annorlunda, men inalles inte alls sämre.

So nothing can stop me from trying.

Kommentarer
Postat av: Teresa

Trevligt att det gick bra på tentan för dig. :) Men vilken/vilka frågor tolkade ni olika?

2009-11-15 @ 00:20:48
URL: http://vintervagor.blogspot.com
Postat av: Fischer

Frågan om de där två olika huvudstrategierna i satser. Kommer inte ihåg den exakta formuleringen, men jag svarade i alla fall inte juxtaposition och länkning som hon antagligen syftade på, utan de två olika sorternas satser.

2009-11-16 @ 02:21:33
Postat av: Teresa

Ahaa. Ja, jag svarade inte heller juxtaposition och länkning, men det berodde nog mer på att jag hade fått för mig att båda de grejerna hörde till underordning och inte samordning ...

2009-11-17 @ 21:35:57
URL: http://vintervagor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0