Sista dagarna i München

Bryggeribesiktningen började klockan 10. Klockan ett var vi hemma igen. Nej, klockan ett på natten.

Dimma. Jag mår bra idag, fast jag egentligen inte borde. Det är intressant. Somnade halv fyra ungefär efter att jag hade nyktrat till en himla massa timmar. Kunde inte somna innan världen hade slutat snurra, och där jag låg, förtvivlad över att det vägrade ge sig, så flög ett par timmar förbi. Har du någonsin legat vaken på fyllan, utan att må dåligt, inte kunnat somna? Ny upplevelse för mig. Antingen brukar det bli toalettbesök efter ett tag, eller så somnar man som en stock. Intressant.

Hur många liter drack vi sammanlagt? Det är ganska irrelevant, vad som betyder mer är att kvällen i sig var supertrevlig, och det där mördande tempot när det kom till konsten att dricka alkohol gick mig förbi helt. Visst blev det ganska mycket till slut, men det är bara förståeligt då vi höll på och drack från tidig morgon till halvsen kväll / natt. Jag överlevde med andra ord Münchenvisiten, trots att det var ganska hårt stundtals. Vad gjorde vi mer? Jo, vi åt säkert fem gånger den dagen. Först i Hofbräuhaus, sen på ett annat ställe, och en småsak däremellan. Sen blev det hamburgare på en lite finare restaurang och till slut ett par cheeseburgare från McD. Inte undra på att man var ganska proppmätt efteråt.

Bryggeribesiktningen var för övrigt riktigt intressant. Där förklarades tydligt skillnaden mellan över- och underjästa ölsorter, och vilka som hör hemma vart. Dessutom fick man en tydligare bild av de olika steg i bryggningen som, i alla fall, jag inte visste något om alls. Lärorikt och dessutom smakfullt, då man fick testa flera av sorterna de hade i sitt eget sortiment helt gratis efteråt. Provade ett par Weizenbier, och dessutom några vanliga lageröl. Alla faktiskt riktigt goda, med undantag för deras vanliga Pils. Den var hemsk, men då måste man också poängtera att bayrare (vi är ju trots allt i Bayern nu) inte alls dricker pils egentligen. Att de ens tillverkar en sådan är ganska ovanligt. Men som sagt, resten av sorterna var riktigt goda. Dagen efter bryggeribesiktningen blev lugn med ett par filmer, riktigt god kvällsmat och ett par öl (jag börjar ana ett mönster här) till det. Själv somnade jag klockan tolv, totalt utmattad och lite mer berusad än jag egentligen borde ha varit. Antar att dessa dagar av ganska hårt drickande i slutändan tar ut sin rätt.

Nu sitter jag här, trött som ett as, den sista dagen i München. Idag klockan tre går tåget i färdriktning norrut. Ska ”hem” så att säga. Inte direkt det roligaste som är planerat, vi ska nämligen röja dödsboet efter mormor och morfar. Men någon måste ju göra det också, och jag ställer mer än gärna upp på det ifall hjälp behövs. Efter att de gjort för mig / oss så är de värda även lite uppvaktning nu. Ska bli en gnutta intressant att se vad man hittar där, då de under sina 70 levnadsår hann samla på sig mer prylar än vad andra familjer gör under generationer. Saker överallt.

Nåja, nu ska dagen tas tag i på riktigt. Ska käka sushi för första gången, är lite spänd inför det. Man vet ju inte ifall det smakar eller inte. Lite rädd för att det inte kommer vara något för mig. Men man kan ju hoppas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0