München dag 2 och 3

*vaknar upp*

Dimma, ångest, huvudvärk och den kännetecknande snurrande världen. Dagen efter. Vad i helvete gjorde jag igår? Nåja, allt började med tre liter öl i Hofbräuhaus. På två timmar. Kaos i mitt huvud, men kusinerna hade mer i sikte. Det här vara bara början. In på en bar där det var mindre drag än… ja, helt enkelt väldigt lite drag överhuvudtaget. Nåja, det kan man väl leva med. Men vi drog vidare. Riktning drag. Kaoset fortsatte. Inte bara i mitt huvud. Kom hem vid fyra efter oräkneliga flaskor öl på något disco på andra sidan staden. Somnade tydligen med glasögonen på. Kläderna fick jag av mig i alla fall, alltid något.

Dagen började inte alls lika kaosartat. Gick upp efter en riktigt lång sömn. Jag var trött efter resan, inte alls konstigt. Vi åt frukost och hade det lite småmysigt sådär vid tidig lunchtid och tog oss sedan ut på en bilutflykt. Mål: Bergen – die Alpen. Efter en halvsnabb färd längs Autobahn i sisådär tvåhundratrettio såg vi snart bergen. Nästan i alla fall. Hade det nämligen inte varit för toklåga regnmoln som skymde de där höga sakerna, och skapade en mörk siluett, hade vi nog sett dem alldeles exemplariskt. Det började regna, och planerna på att åka linbana upp på en bergstopp gick i kras. Istället åkte vi upp på serpentinvägarna, riktning Österrike och Italien. Ringde och frågade om vädret i Italien, som tyvärr var lika dåligt som där, så vi vände istället och åkte riktning Schloss Neuschwanstein. Som en riktig turist, bland japanerna med kamera. Intressant.

Slottet var fint, och lagom när vi kom fram så tittade dessutom solen fram. Kulissen med bergen i bakgrunden, det gamla slottet uppe på ett halvhögt berg och sen dessutom solen som låg på bergssidan gjorde det hela smått sagolikt. Tre timmar i en bil för att se ett slott. Var det värt det? Auf jeden Fall. Hann lagom komma hem så bar det av till Mongo’s, en mongolisk restaurang med god mat. Man fick själv välja ingredienserna, sen stektes det ihop av dem. Dessutom en sås till det som man fick välja ny för varje portion. Helt klart en upplevelse.

Sen tog vi oss ner på staden och tittade på alla Sehenswürdigkeiten och väntade på andra kusinen, Jan, som kom med tåget tjugo i tio. Och sen bar det iväg ut. Idag dricker jag inga mängder. Kanske en öl till maten. Hickoryrökta Baby Back Ribs. Luktar gott redan. Ska grillas i två timmar. Hinner nog bli lite hungrig till dess. De ser sjukt goda ut. Nu ska jag ut på baksidan, dricka en kaffe och njuta av värmen. Ska tydligen bli dåligt väder i helgen.

Nästa uppdatering kommer antagligen imorgon. Antagligen. Då är det fredag, med allt vad det innebär. Jag lär vara död innan jag kommer tillbaka till Sverige igen.

Är tydligen byfest ”hemma” i Hainbach också. Vilket "sammanträffande".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0